Sunday, December 18, 2011

a day at KPT

assalamualaikum

masa: 8 pagi - 4 petang
tempat : KPT, Putrajaya
program : *tak ingat nama program
(gaya macam nak tulis minit mesyuarat)

salam semua..entri kali ini adalah tentang program pelajar master yang aku ikuti di KPT.terima kasih pada sahabat yang mengajak aku pergi ke program ni..walaupun pada mula kau ingat gi sana tuk tolong buat antropo (yang mana salah sekali) tapi banyak bende yang aku blaja weh..

1st - aku blaja nak setting alat untuk tengok kolesterol dengan glucose dalam darah
time program dekat kg baharu dulu tu,aku langsung tak pandang langsung benda alah tu (yelah, dah aku nervous nak kasik ceramah depan orang ramai.mana nak kisah dah benda lain).dekat KPT ni barulah aku belajar camne nak setting.itu pun atas tunjuk ajar sorang ex-student biomed UPM yang datang tolong kakak master ni.

2nd-as usual blaja komunikasi dengan komuniti
ingat amik bp orang tak payah cakap ke?sangat perlu beramah mesra dengan mereka walaupun ada yang pertikaikan kenapa kena tunggu turn..erkk..tak lojik ke tunggu turn?(''dekat bank pun acik kena tunggu turn jugak kan..kan..)


aku berjaya juga belajar tentang focus group discussion belaku.kalau dulu dalam kelas cuma belajar sahaja tentang itu,tapi di sini aku sendiri terlibat dalam fgd ini..sangat awesome.
lepas usai sesi antropometri dengan participant semua, kami sempat berbual dengan ex-UPM  student tersebut.katanya kos kami lebih menarik daripada kos yang dia amik sewaktu undergrad dahulu kerana bagi dia, involving community lebih syok daripada membuat kerja-kerja lab.sebab ape?sebab dia kata,cakap dengan orang akan ada feedback tapi cakap dengan sel tak ada feedback.sampai satu tahap dia kata dia berjaya mengkontaminasikan sel dia dengan air liurnya dan selepas itu dia berhenti kerja dan sekarang dia berjaya buka sebuah pusat tuisyen sendiri..and lastly dia kata yang kos kami ini sangat senang nak cari kerja samada di private sector mahupun di goverment sector.
moral of the story dekat sini --->kerjaya kita terletak pada minat kita sendiri



sangat mesra alam tempat ini

ok..itu saja untuk entri ini...

salam


No comments:

Post a Comment